Seniortjek af din hund/kat.

Teaser tekst

Mange af vores hunde og katte lever længere i dag og gennemlever derfor en del år som seniores. Store hunderacer regnes ofte som seniores allerede fra 5-6 årsalderen, mens de mindre racer og kattene først betegnes som seniores ved 8-9 års alderen.

Den øgede levealder skyldes, at vi generelt er blevet mere opmærksomme på vore dyrs behov i forhold til fodring, motion og mental aktivering.

I takt med at din hund/kat ældes, så stiger risikoen for udvikling af visse sygdomme markant. Derfor er den årlige sundhedsundersøgelse af din seniorhund/kat en god hjælp til at fange problemer, inden de bliver alt for store. Ved en sundhedsundersøgelse af din seniorhund/kat laves der et grundigt tjek af hele dit dyr fra snude til halespids. Udover den del af undersøgelsen, der varetages af dyrlægens øjne, øre og hænder, kan det være nødvendigt at supplere med andre undersøgelser f.eks. en blodprøve. Ud fra det samlede billede tages der så stilling til, om dit dyr har behov for behandling.

Hyppigt forekomne problemer hos seniorhunden/katten er overvægt, slidgigt, infektioner bl.a. livmoderbetændelse, nedsat funktion af visse organer f.eks. nyrerne, kræftsygdomme, hormonelle lidelser samt tandproblemer.

Mange af disse lidelser kan forebygges, helbredes eller holdes i skak med den rigtige behandling.

Seniorhunden/kattens dagligdag:

Det er vigtigt at din seniorhund/kat fortsat holdes i gang og får udfordringer. Så selvom tempoet måske ikke er så højt længere, så er det vigtigt, at du holder fast i de gode rutiner omkring gåture, leg mv. Motion gavner både den mentale og fysiske tilstand - kalorier forbrændes og led og muskler styrkes.

Hold også øje med tænderne, kig efter tandsten, rødt og hævet tandkød samt dårlig ånde - disse tilstande kan indikere, at dit dyr har brug for tandbehandling. Husk, at det aldrig er for sent at begynde at børste tænder på din hund/kat!

Et seniorfoder gavner din seniorhund/kat, da det er sammensat, så der tages hensyn til de forandringer, der sker i kroppen, når den ældes. F.eks. er kalorie-og saltindholdet lavere og der er tilsat sunde fedtsyrer, der gavner immunforsvaret, hjertet og leddene.

Hvis din seniorhund/kat har en god livskvalitet, så er dit dyrs otium en rigtig dejlig tid. I kender hinandens vaner, reaktioner og personlighed. Og med den rette omsorg kommer der forhåbentlig fortsat mange gode stunder fremover.

Hvis du har spørgsmål angående din seniorhund/kat eller ønsker du at bestille tid til en undersøgelse, så kom forbi eller ring til Assens dyreklinik på 64713333. Vi står altid klar med hjælp og vejledning.