Kat

Kastration og sterilisation

Kastration af hankatten
Fordele: Kastrerede hankatte har mindre trang til at strejfe, strinte og slås med andre katte end intakte hankatte. De får derfor sjældnere bidsår som kan udvikle sig til bylder og de har mindre risiko for at blive kørt ned eller løbe hjemmefra.

Ulemper: Kombinationen af nedsat stofskifte og nedsat aktivitet gør at hankatte som regel får lettere ved at tage på i vægt efter kastration.

Sterilisation af hunkatten
Hvis ikke man vil have killinger på sin hunkat er det en rigtig god ide at få hende steriliseret. Hunkatte kommer i brunst ca. hver tredje uge fra omkring januar/februar til omkring september/oktober afhængigt af lysintensitet og dagslængde. Nogle hunkatte kommer dog i løbetid året rundt. Katten er drægtig i ca. 63 dage. Hun kan komme i brunst og blive drægtig igen umiddelbart efter fødslen. Killingerne skal være hos deres mor til de er 12 uger gamle. Ofte er det svært at få afsat killingerne og mange killinger ender med at blive aflivet.

Ulemper: Nogle hunkatte får lettere ved at tage på i vægt efter sterilisationen.

Alternativer: P-piller til kat gives en gang om ugen. Katten kommer ikke i brunst, når hun får p-piller. Hvis en p-pille glemmes, spyttes ud eller kastes op er der risiko for at katten alligevel kommer i brunst og bliver drægtig. Vi anbefaler ikke brug af p-piller til katte, da der er mange bivirkninger. Risikoen for bivirkninger stiger ved langvarig brug. Bivirkningerne er bl.a. øget risiko for brystkræft, livmoderbetændelse, sukkersyge og nedsat produktion af binyrebarkhormon.