Hund

​Kastration af hanhunden

Hvad er kastration?

Kastration er en operation, hvor testiklerne fjernes. Kastration kan også foretages med et implantat som lægges ind under huden med en kanyle. Både operation og medicinsk behandling betyder, at hunden ikke længere producerer kønshormonet testosteron. Ved medicinsk behandling begynder produktionene af testosteron igen efter ½ til 1 år, hvorefter hunden atter bliver en "intakt" hanhund.

• Visse adfærdsproblemer kan helt eller delvis afhjælpes ved en kastration. Problemer med urinmarkering, parring af puder mv., strejfen samt aggression overfor andre hunde reduceres hyppigt efter en kastration. Ikke alle adfærdsproblemer kan dog løses ved en kastration, man risikerer endda at kunne forværre evt. negativ adfærd. Derfor anbefaler vi en medicinsk kastration i første omgang, hvis begrundelsen for en kastration er adfærdsbetinget.
  • Kastration anbefales hos hunde, hvor testiklerne ikke er placeret i pungen men i stedet i lyskekanalen eller i bughulen, dvs at hunden er kryptorkid. Risikoen for testikelkræft højere i en testikel, der er placeret forkert og sygdommen kan være sværere at opdage.
  • Ældre hanhunde kan få problemer med blærehalskirtlen (prostata). Kastration afhjælper ofte hurtigt og effektivt problemerne og kan derfor være en god løsning. Alternativt er der mulighed for medicinsk behandling.
  • Forebyggelse af uønsket parring.

Ulemper:

• Kastrerede hunde har et lettere nedsat stofskifte og skal derfor ofte have mindre at spise. Vi anbefaler et foder med nedsat kalorieindhold og øget fiberindhold så overvægt forebygges​.
  • Hanhunde med lang eller krøllet pels kan få pelsforandringer i form af mere kruset pels.
  • Der er risiko for forværring eller opstart af visse adfærdsproblemer. F.eks. kan angst forværres.
  • Kastration af gigantracer giver meget lille forøget risiko for knoglekræft.

Hvornår skal min hund kastreres?

Af hensyn til vurdering af evt. adfærdsproblemer anbefaler vi, at vente med kastration til hunden er udvokset og er kommet ud over de værste teenagenykker.

Hvordan foregår operationen?​

Hunden indlægges fastende om morgenen og kommer hjem samme eftermiddag. Hunden bedøves inden operationen og smertedækkes før, under og efter indgrebet. Testiklerne fjernes gennem et lille hul i huden foran pungen. Der skal gå 10-12 dage inden stingene kan fjernes og før der kan motioneres på normal vis. I den mellemliggende periode skal hunden have krave eller bodystocking på og luftes i snor.

Sterilisation af tævehunden​

Hvad er sterilisation?​

Sterilisation en operation, hvor æggestokkene fjernes. Det betyder, at den ikke kommer i løbetid.

• Sterilisation forhindrer visse alvorlige sygdommen som f.eks. kræft i æggestokkene og livmoderbetændelse. Især sidstnævnte rammer mange ældre tæver.
  • Alle tæver har ca. 25% risiko for at udvikle kræft i mælkekirtlerne i løbet af deres levetid. Denne risiko nedsættes til under 1%, hvis tæven steriliseres inden 1. løbetid og til 8%, hvis tæven steriliseres inden 2. løbetid. Kræft i mælkekirtlerne er den mest almindelige kræftform hos tæver og 50-60% af dem er ondartede.
  • Tæven skal ikke gennemgå løbetider, hvor de risikerer uønskede parringer.
  • Tæven bliver ikke falsk gravid, som er en tilstand et par måneder efter løbetid, hvor tæven tror, den skal have hvalpe. Den kan blive urolog,og rastløs, have nedsat appetit, bygge rede og/eller få mælk i mælkekirtlerne. Denne adfærdsændring kan være til stor gene for både hund og ejer.
  • Tæven skal ikke forvises til bryggers i forbindelse med løbetiden eller gå med løbetidsbind.

Ulemper ved sterilisation:​

• Steriliserede hunde har et lettere nedsat stofskifte og skal derfor have mindre at spise. Vi anbefaler et foder med færre kalorier og øget fiberindhold.
  • Tæver med lang og krøllet pels kan få pelsforandringer i form af mere kruset pels.
  • Steriliserede tæver har en let forøget risiko for at udvikle inkontinens, hvilket betyder, at de ikke kan holde på urinen, når de sover eller rejser sig op. Dette problem kan afhjælpes med medicin.
  • Tæver steriliseret inden første løbetid har en større risiko for skedekatar, hvilket de dog vokser fra.
  • Tæver steriliseret inden de er udvokset udvikler ofte længere rørknogler dvs de bliver højere.
  • Din hund skal gennemgå en operation under fuld bedøvelse. En sund og rask hund tåler langt bedre en operation sammmenlignet med en ældre hund, der har livmoderbetændelse eller udviklet kræft i mælkekirtlerne. Hunden bliver bedøvet og smertedækket, så den ikke oplever væsentlig ubehag i forbindelse med en operation.
  • Steriliserede tæver af gigantracer har en meget lille forøget risiko for at udvikle knoglekræft.

Hvornår skal min hund steriliseres?​

Opvejes fordele og ulemper ved en sterilisation af tæven, så er det mest hensigtsmæssigt at få den steriliseret før første løbetid.

Hvordan foregår operationen?

Hunden indlægges fastende om morgenen og kommer hjem samme eftermiddag. Hunden bedøves inden operationen og smertedækkes før, under og efter indgrebet. Æggestokkene fjernes ved et snit i bugvæggen. Der skal gå 10-12 dage, inden stingene kan fjernes og før der kan motioneres på normal vis. I den mellemliggende periode sakl hunden have krave eller bodystocking på og luftes i snor.