Er din hund /kat klar til ferien?

Rejse med Kæledyr

​Alle hunde og katte skal være i besiddelse af følgende, når man tager dem med til udlandet:

• ID mærkning med mikrochip eller læselig øretatovering
  • Dokumentation for lovpligtig rabiesvaccination
  • EU pas

For at en rabiesvaccination er gyldig skal hunden/katten vaccineres minimun 21 dage før afrejse. Derefter er vaccinen gyldig i 3 år.

Enkelte lande stiller krav om en ormebehandling eller sundhedsattest før indrejse. Ormebehandlingen og sundhedsundersøgelsen skal altid foretages af en dyrlæge og dokumenteres i hundens pas.

Kravene ændres jævnligt, hold dig opdateret på www.foedevarestyrelsen.dk  under "Rejse med kæledyr".

Det er vigtigt at være opmærksom på, at der er risiko for, at hunden/katten kan smittes med lokale sygdomme f.eks. rævens bændelorm og tropisk hjerteorm afhængig af, hvor rejsen går til.

I Sydeuropa skal man være opmærksom på sygdommen Leishmaniose, som er en parasit, der smitter gennem sandfluer. Det er muligt at vaccinere hunde mod denne lidelse. Hunden skal vaccineres 3 gange med 3 ugers interval.

Flåter kan overføre diverse sygdomme, bl.a. Borrelia og Anaplasma. Det er muligt at vaccinere hunden imod bakterien Borrelia. Uanset om man vælger vaccination mod Borrelia eller ej, så anbefales det at anvende flåtforebyggende midler pga. infektionsrisiko fra flåten med andre bakterier/vira.

​Skal din hund/kat passes på hunde-/kattepension, så stilles der også ofte vaccinationskrav. Især krav om vaccination mod Kennelhoste. Kennelhoste er en meget smitsom luftvejsinfektion og risikoen for infektion er større på et pensionat, da der her sammenbringes mange hunde forskellige steder fra. Vaccination mod kennelhoste er gyldigt i et år!!

Husk at det er varmt sydpå om sommeren og at visse dyr ikke tåler varmen så godt bl.a. nogle af de fladnæsede racer som Fransk Bulldog og Mops. Overvej om dyret vil trives med rejsen både i forhold til helbred og sind.

​Er du i tvivl om dit dyr er klar til rejsen så kontakt os gerne på klinikken, så kigger vi på dit dyrs specifikke behov.